tiistai 8. huhtikuuta 2014

Yksi malli johtamisesta, Lean

Olin Nice Tuesday-illassa, jossa Fujitsun naisjohto esitteli heidän käytössään olevaa Lean mallia. Esitys oli sinänsä hyvä, mutta johtamismalleja on toki monia. Mutta jos Lean on todettu toimivaksi tavaksi johtaa ja sen avulla on saatu parannettua laatua, toimintatapaa sekä asiakastyytyväisyyttä, niin sen osalta Fujitsu on valinnut oikean mallin. Johtamismalli tuotiin yritykseen 2008, joten hetkessä näitä ei jalkauteta. Lyhykäisyydessään Leanin tavoitteena on keskittyä oikeanlaatuisiin asioihin, oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan sekä havaita toiminnot jotka tuovat Hukkaa eli ovat arvoa tuottamattomia toimintoja.

2 kommenttia:

  1. Mikä sinut sai menemään kyseiseen iltaan? Mikä tässä mallissa on mielestäsi erityisen haastavaa? Tuntuisi loogiselta, että viimeisen virkkeen asiat olisivat ihan kaiken johtamisen tavoitteena.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Työkaverini viestitteli kyseisestä tapahtumasta ja aihe sinänsä oli mielenkiintoinen.

      Kaiken johtamisen tavoitteena on varmasti viimeisen virkkeen asiat. Fujitsun Lean mallissa puhuttiin juuripa perusasioista, mutta aika konkreettisella tasolla, joka ainakin kuulijan näkökulmasta tuntui jalkautuneen hyvin. Hukkaan oli kirjattu mm. yliprosessointi, uudelleen tekeminen, osaamisen haaskaus, juuri niitä arvoa tuottamattomia toimintoja, joihin ei pitäisi kuluttaa aikaa. Toimin myös IT-yrityksessä ja mielestäni yrityksessämme ei ole näitä asioita nostanut yhtä konkreettisesti esille. Haasteellista on aina jalkauttaa mikä tahansa uusi malli, mutta Fujitsun esityksestä sai sen vaikutelman, että se kuitenkin on onnistunut.

      Poista